Actievoeren, dat is nog niet zo makkelijk. Eerst moet je een
doel hebben, vervolgens een werkwijze of strategie en niet te vergeten,...mede actievoerders.
In deze tijden van vluchtigheid en entertainment als gevolg van Facebook,
Instagram, Snapchat en Twitter lijkt het dan misschien wel makkelijk om grote
groepen mensen te bereiken met je mening maar de vraag is of de socials
werkelijk bijdragen aan een gevoel van solidariteit en actiebereidheid door het
collectief.
Gelukkig hebben de leerlingen van de SSgN het handboek
actievoeren voor scholieren uit 1970 opgeduikeld waarin nauwgezet wordt
beschreven wanneer en hoe je het beste kunt gaan stencilen en pamfletten uit
kunt delen. Pamfletten en stencilen? Jawel,pamfletten en stencilen. Wat ook kan
natuurlijk is actievoeren op het toneel. De spelers dragen witte overalls die
ze naar eigen inzicht versteld en versierd hebben. Met behulp van absurde theaterscenes,
zang, dans, een megafoon, een eigentijdse Hans en Grietje en het handboek
actievoeren geeft de SSgN een inkijkje in de huidige toestand van rebellie en
dwarsdenken in Nederland. Of het daar zo goed mee is gesteld is nog maar de
vraag. Spelers laten naast een overvloed van individueel artistiek talent een
schrijnende zoektocht zien naar de diepere inhoud van gevleugelde uitspraken en
gedichten. De voorstelling beweegt langs beelden van demonstranten maar
demonstreert niet. Spelers laten zien wat ze graag willen en verlangen, steken
een middelvinger op en hanteren klassiekers als Welterusten Mijnheer de
President, maar waar ageren ze tegen? Welke demonstratie is er aan de gang?
De SSgN biedt in deze voorstelling een spiegel van de huidige
tijd. We zien nagenoeg perfecte vertolkingen van teksten en covers van liedjes
, originele theaterbeelden en wervelende theaterscenes maar hoe zit het met de saamhorigheid rondom
een maatschappelijk thema? De SSgN zoekt naar een collectief zoals ook de
huidige maatschappij op zoek is naar identiteit en de verbinding met
gelijkgestemden.
Hoogtepunt van de show is onder meer de akoestische cover
door o.m. Liva Winkel met banjo van ‘I want to break free (Queen) en de a capella tweestemmige vertolking van
‘Wil u een stekkie van de Fuchsia (Annie M.G. Schmidt) Daarnaast springen de
absurdistische theaterscenes eruit door hun soepel spel en humor. Zo is een
bessenstruik een vuilbekkige heks
gekleed in een lange jas. Eva Bemelmans valt op door haar expressieve acteerwerk.
Pluim ook voor de gezamenlijke voordracht van Oote Oote Boe (J Hanlo) die een
lekker tempo, spelplezier en afwisseling bevat. De Muziektheaterklas voegt een
frisse combinatie van zang en theater toe aan de voorstelling.
De SSgN die in deze
show met 20 spelers vrijwel voortdurend op het podium staat, blinkt uit in
expressiviteit, vuur en met name muzikaal tekstbegrip. Dit jaar zijn met name
de zang (Eva Rennspies, Roosmarie de Wit en de dans (door
onder meer Afrika Bonge) van hoge artistieke kwaliteit.
De SSgN weet van
oudsher hoe je het publiek kunt boeien en interesseren, verrassen en bespelen.
Een groep met lef en eigenheid die gezien mag worden als een van de
publiekstrekkers van het voordrachtfestival. Goede regie en theaterbeelden.
Graag gezien.
Marjolein Pieks
Stichting Poëtisch