Op
de SSgN geeft het niveau waarop een leerling de basisschool beëindigt, niet de
grenzen van zijn mogelijkheden aan. Door hun route niet meteen vast te leggen,
kunnen onze leerlingen blijven groeien. Hoe doen we dat precies?
Gedifferentieerd
heeft de toekomst
Differentiatie
is een sleutelwoord. In de eerste twee leerjaren zitten leerlingen bij elkaar
in een brede heterogene brugklas. Docenten differentiëren aan de hand van
niveaus A, B en C (mavo, havo, en vwo). In het derde leerjaar zitten havo en
vwo nog steeds bij elkaar. Bij toetsen wordt dezelfde opbouw gehanteerd. Zo
ontdekken leerlingen per vak hun niveau. En kunnen zij ook tussentijds
overschakelen naar een hoger niveau.
Het
is de kunst om leerlingen uit te dagen
Eigenaarschap
is een tweede sleutelwoord. De gedifferentieerde aanpak en de daaruit
voortvloeiende keuzevrijheid voor de leerling zijn gekoppeld aan de aandacht
voor burgerschapsvorming en eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling. Een
aantal malen per jaar organiseren we vak- en klassenverband overstijgende projecten
waarin de leerlingen samenwerkend onderwerpen uitdiepen en hun sterke punten
kunnen ontdekken en benutten.
In
de brugklas bieden we regie-uren aan voor de kernvakken. Leerlingen kiezen zelf
een kernvak (Nederlands, Engels of wiskunde) waarin ze zich verder willen of
moeten ontwikkelen. Ze plannen daarbij hun eigen weg, waarbij de docent hen
ondersteunt en coacht.
Driehoek
leerling-mentor-ouder
We
stimuleren onze leerlingen het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te
ontplooien. Alleen is niet iedere leerling dat van huis uit gewend en soms zit
de puberteit in de weg. Dan helpt het dat alle leerlingen in de hele
brugperiode dezelfde twee mentoren per klas hebben. Dat maakt het makkelijker
om door het jaar heen in gesprek te gaan over mogelijkheden en ontwikkeling.
Daarbij worden ook de ouders betrokken in de vorm van halfjaarlijkse
driehoeksgesprekken in klas 1, 2 en in 3 mavo.
Meer
informatie over dit onderwerp is te vinden in dit artikel van de VO-raad:
Portret: Maatwerk SSgN