Wanneer een leerling zich schuldig maakt aan een
onregelmatigheid ten aanzien van een examenonderdeel, en het niet eens is met
de maatregel of beslissing die de school daar tegenover stelt, kan de leerling
beroep aantekenen. In de eerste plaats kan dit door bij de school zelf,
bijvoorbeeld bij de examencommissie, bezwaar te maken tegen de
beslissing.
Wanneer de beslissing daarna in stand wordt gehouden door de directeur, kan de
leerling tegen de beslissing in beroep gaan bij de regionale Commissie van Beroep Eindexamens.
Deze commissie is, net als de klachtencommissie,
ingesteld door de gezamenlijke schoolbesturen van het voortgezet onderwijs in
Nijmegen en omstreken en bestaat uit onafhankelijke commissieleden
(
www.klachtberoepvonijm.nl). De commissie beoordeelt naar aanleiding van de
door de leerling en de school ingebrachte argumenten of de beslissing van de
directeur gerechtvaardigd is en in stand kan blijven. Wanneer de commissie van
mening is dat de beslissing niet gerechtvaardigd is, wordt het beroep gegrond verklaard
en vernietigt daarmee de bestreden beslissing. Het oordeel van de commissie is
bindend, zodat de school verplicht is om de beslissing na te leven.
Een beroep moet worden ingediend door middel van een
schriftelijk beroepschrift. De commissie
stelt vervolgens de school in de gelegenheid zich te verweren. Wanneer de commissie
meer duidelijkheid wenst, kan een hoorzitting worden gehouden waarbij de commissie
partijen vragen kan stellen en de partijen over en weer de standpunten kunnen
toelichten.
De samenstelling en de werkwijze van de commissie is
geregeld in het reglement van de
Commissie van Beroep Eindexamens Stichting Geschillenregelingen VO regio
Nijmegen. In het reglement is tevens terug te vinden waar en binnen welke
termijn een beroep moet worden ingesteld en op welke wijze en binnen welke
termijnen de beroepszaak door de commissie wordt behandeld. Voor het reglement wordt
verwezen naar de website van de school of naar de website van de Stichting
Geschillenregelingen.
Een beroepschrift moet in beginsel binnen 5 werkdagen
nadat de omstreden beslissing schriftelijk aan de leerling is medegedeeld,
worden ingediend bij de commissie en dat kan per brief of per email.
Per brief:
Commissie van Beroep Eindexamens Stichting
Geschillenregelingen VO regio Nijmegen
Postbus 158
6500 AD Nijmegen
Per email naar:
secretariaat@klachtberoepvonijm.nl