Vanuit subsidies wordt ingezet om collega’s de tijd te
geven inhoudelijke stappen te maken met de ontwikkeling van
onderwijsvernieuwingen. Daarmee worden subsidies duurzaam ingezet en wordt de
kwaliteit van het onderwijs voor de toekomst geborgd. Naast de al langer lopende
werkgroepen Jenaplan en Coaching zijn nu ook groepen aan het werk met
Doorstroom, Formatief Handelen en Metacognitie. Deze werkgroepen zijn
vertegenwoordigd in de overkoepelende werkgroep Onderwijsontwikkeling die
ervoor zorgt dat deze ontwikkelingen binnen de kaders van het Jenaplanonderwijs
als één geheel kunnen worden ingevoerd.
Formatief handelen
De werkgroep Formatief Handelen heeft een
inventarisatie gemaakt van de aspecten waaruit formatief handelen bestaat. Ook
is onderzocht hoe deze aspecten passen binnen het Jenaplanonderwijs van de
SSgN. Er is een cursus ontwikkeld die in 2022-2023 aan de eerste groep
collega’s is gegeven. In het schooljaar 2024-2025 zullen de eerste onderdelen
in een pilot in enkele klassen worden toegepast.
Metacognitie
Voor leerlingen in klas 1 is een Handboek Metacognitie
opgesteld. Hierin zijn diverse tips opgenomen die visueel ondersteund worden
door leerlingen uit de masterclasses Tekenen en Foto/film. De tweede helft van
schooljaar 2023-2024 zal een en ander door enkele collega’s als pilot toegepast
worden in de lessen. In de komende jaren wordt het handboek verder uitgebreid
en wordt gewerkt aan een doorlopende leerlijn Metacognitie, die dan zijn
weerslag kent in elk vak en elke jaarlaag.
Coaching
Een viertal docenten is geschoold zodat zij zelf de
basiscursus coaching kunnen geven. Een groot deel van het personeel heeft deze
cursus al gevolgd en de komende jaren wordt deze cursus ook aangeboden aan
nieuwe docenten. Met de handvatten vanuit de cursus kunnen mentoren en
vakdocenten hun leerlingen gericht begeleiden al naar gelang de behoefte van
die leerling waar het gaat om leren leren, profielkeuze of sociaal-emotionele
aspecten.
De coachingsgroep is bezig met de ontwikkeling van een
vervolgcursus ‘Pedagogisch en didactisch coachen’ voor collega’s die de
basiscursus hebben gevolgd.
Doorstroom
De ontwikkelgroep doorstroom heeft een nieuw
ijksysteem ontwikkeld om de vorderingen van de leerling per vak en domein
zichtbaar te maken. Er wordt in 2023 een pilot gestart met een derde klas om zo
te monitoren of de overstap naar de bovenbouw nu beter in beeld gebracht kan
worden. Op termijn moet deze nieuwe manier van vastleggen schoolbreed toegepast
gaan worden. Het geeft de leerling meer inzicht in het eigen leerproces en
brengt beter in kaart waar de ontwikkelpunten per vak liggen.