Wij willen onze leerlingen begeleiden in hun groei als
mens, als burger in een snel veranderende wereld en als zelfstandig denkend en
handelend individu. Binnen de lessen spreken wij dan ook de drie gebieden
hoofd, hand en hart aan.
Docenten en management zijn vanuit
de vraag: ‘Hoe kunnen we met ons Jenaplanonderwijs het beste aansluiten bij de
leerlingen van nu?’ aan het nadenken over de verdere ontwikkelingen van ons
onderwijs.
We doen
daarbij binnen vak- en jaarlaagoverstijgende werkgroepen onderzoek naar
mogelijke aanpassingen om het onderwijs te verbeteren. Deze onderwijsontwikkelgroepen
richten zich op de volgende onderwerpen: Metacognitie, Formatief Evalueren,
Coaching, Jenaplan en Doorstroom onder supervisie van de ontwikkelgroep ‘SSgN
2024’.
Deze groepen zijn ontstaan vanuit de behoefte om de extra NPO-subsidie
duurzaam te kunnen inzetten voor de ontwikkeling van ons onderwijs ten behoeve
van onze leerlingen.
Het
doel is om de eerste vernieuwingen vanuit deze werkgroepen middels een pilot te implementeren in schooljaar
2024-25 in
de brugklassen van één onderbouwteam. Het eerste deel van schooljaar 2023-2024
wordt gebruikt voor de ontwikkeling van overkoepelend lesmateriaal. Vanaf de
tweede helft van het schooljaar 2023-2924 worden de docenten die de pilot gaan
draaien intensief geschoold en begeleid om hun vakgebonden lesmateriaal verder
te ontwikkelen.
Het personeel regelmatig op de hoogte
gehouden van de vorderingen van deze ontwikkelgroepen door middel van
studiedagen en scholingsmomenten. In de schooljaren van 2025-2026 zullen we na
de opgedane ervaringen in de pilot de vernieuwingen implementeren in alle
brugklassen. Via dit cohort zal het verder geïmplementeerd worden in alle
leerjaren daarna, totdat de volledige implementatie is voltooid in leerjaar
zes.