Utgelicht

Op deze pagina vind je een overzicht van bijzondere prestaties of interessante gebeurtenissen op het gebied van kennis en wetenschap.

Prijzen en topprestaties 2022

Eerste prijs KNAW
Fellowship Rijksmuseum
Olympiadetoppers

kijk op de pagina Prijzen en topprestaties

Bliq op techniek

Emma en Fien uit klas 1Jd mochten op 15 april 2022 een dagje meedraaien met Bliq! Samen met een groep leerlingen van diverse andere Nijmeegse scholen mochten zij  slimme ideeën bedenken en pitchen. Kijk hier naar hun praktische oplossing voor een dagelijks probleem.

Sterk techniek

Dit jaar gingen we met alle leerlingen in klas 2 jena met een mavo-advies een dagdeel op bezoek bij Futurelab van Technovium. Leerlingen kunnen daar op diverse leuke en speelse manieren kennismaken met techniek en ervaren hoe een toekomst in de techniek eruit kan zien. Bijvoorbeeld werken met 3D-printers, vliegen met een drone, een zorgrobot voor ouderen besturen of een kat redden uit een  hoog gebouw met behulp van een VR-bril. Een leerling gaf de ochtend zelfs een 9 omdat ze zo lekker zelf aan de slag konden.

Op 19 april gingen we met een groep van 38 geïnteresseerde leerlingen uit 2 jena en 3 mavo naar de vakopleiding Techniek in Cuijk. Daar hebben de leerlingen in vier groepen gewerkt aan hindernissen voor de dronerace. De leerlingen gingen enthousiast aan het lassen en installeren. Zo kregen zij een inkijkje in de installatietechniek, maar ook de mechatronica. Het was een prima afsluiter na eerdere bezoeken in het kader van de oriëntatieroute Sterk Techniek.

Kangoeroewedstrijd 2022

Na een dag hard werken en veel leren gaan 35 leerlingen uit de 1e, 2e en 6e klas op donderdag 17 maart de uitdaging aan: de kangoeroewedstrijd.

In deze puzzelwedstrijd gaat het niet alleen om wiskunde, maar ook om probleemoplossend vermogen, creativiteit en natuurlijk inzicht. De wedstrijd daagt leerlingen uit om niet het meest voor de hand liggende antwoord te kiezen, maar juist om buiten de hokjes te denken. Wie worden de ultieme puzzelaars van de SSgN? We gaan het in mei zien!

De kangoeroewedstrijd is een internationale wedstrijd voor scholieren over de hele wereld. Op 17 maart doen 6,5 miljoen kinderen en volwassenen mee in wel 80 verschillende landen. In mei worden alle scores van alle deelnemers op de website gedeeld en kan iedereen de scores vergelijken met leerlingen over de hele wereld. Deelnemers kunnen in allerlei categorieën prijzen winnen, de beste deelnemers in Nederland worden uitgenodigd voor de junior wiskunde olympiade die later in het jaar zal plaatsvinden. Alle leerlingen die mee hebben gedaan krijgen een certificaat en een gadget van de organisatie als dank voor de deelname.

Volgend jaar willen we een nog grotere groep leerlingen uitdagen om mee te doen. Wij wachten met smart de resultaten van de wedstrijd af!

PUC of Science

Nieuws over het PUC of Science vind je op deze pagina.