Een machtig avontuur

Zo heet het Excellentieprogramma van het Radboud PUC of Science, dat begint in 5 VWO en vlak voor de eindexamenperiode in 6 VWO eindigt. Dit programma heeft een hoog wetenschappelijk niveau en de toegang is zeer beperkt. Gemiddeld kunnen ongeveer twee leerlingen per school per jaar meedoen, twintig in totaal.

Gedurende twee jaar volgen zij op dinsdagmiddag op de universiteit een programma, waarin ze in 10 modules van 5 weken het heelal verkennen, van quarks via DNA en plaattektoniek tot sterrenstelsels.

De lessen worden gegeven door wetenschappers van de Radboud Universiteit en docenten van de deelnemende scholen.  Leerlingen gaan dit machtige avontuur aan als aanvulling op hun gewone curriculum op school. Dat betekent dat zij extra tijd moeten investeren in hun huiswerk en de verplichte aanwezigheid op de universiteit, respectievelijk 3 en 4 uur per week.

Cohort 2023-25

Drie leerlingen starten in september 2023 met hun machtige avontuur: Guusje Mombarg, Noor Bastings en Jonna van Rens, veel plezier op jullie reis door de wetenschap.

Cohort 2021-2023

Vier leerlingen uit 5 vwo zijn in september 2021 het avontuur aangegaan:
Vassili Bosua, Melle Holleboom, Mila Hooghoudt en Lucas Müller.

Inhoud modules

1.    Introductie en elementaire deeltjes
2.    Atomen en quantummechanica
3.     Moleculen, vaste stof en chemie
4.    Het ontstaan van leven en de minimale cel
5.    Aarde: lithosfeer, hydrosfeer en atmosfeer
6.    Evolutie en het ontstaan van soorten
7.    De mens en zijn gedrag
8.    De biosfeer
9.    De zon, sterevolutie, nucleosynthese en kosmische straling
10.    Sterrenstelsels, kosmologie en relativiteitstheorie

Meer informatie is te vinden op de website van het PUC of Science.

2018-2020

Lara Loermans heeft in april 2020 het Machtig Avontuur afgesloten met een certificaat.

2014-2016

Op 22 maart 2016 ontving de tweede lichting leerlingen die het Excellentieprogramma 'Een machtig avontuur' hebben gevolgd hun diploma van het PUC of Science op de Radbouduniversiteit.

Lieke Wouters, 6Ab, heeft haar topsport (volleybal) succesvol weten te combineren. Niet alleen met school maar ook met het RU excellentieprogramma. Het vergde veel doorzettingsvermogen en een hele goede planning. Hier op de foto een trotse Lieke, met een minstens zo trotse conrector bovenbouw: Theo Verhoeven.

2013-2015

Twee excellente leerlingen van het eerste uur ontvingen op 10 maart 2015 hun diploma. Anouk Jansen en Kaley Bons hoorden bij de eerste lichting van 20 leerlingen die het machtig avontuur waren aangegaan.

2020-2022

In verband met coronamaatregelen is in het studiejaar 20/21 niet gestart met een nieuw cohort.

2019-2021

Floor Boereboom volgt het Machtig Avontuur in het cohort 2019-2021.

2017-2019

Na jaren waarin alleen meisjes deelnamen aan het Excellentieprogramma hebben de afgelopen periode twee jongens en een meisje het Machtig Avontuur met goed gevolg volbracht . Op 2 april 2019 ontvingen Fouad Lamsettef, Pjotter Dekkers en Reza van Welie hun certificaat.

2016-2018

Melissa Colberts en Anne Claus zijn de deelnemers aan deze jaargang van het Machtig Avontuur. Op 21 maart 2018 ontvingen zij uit handen van niemand minder dan Sybrand de Jong hun diploma.

2015-2017

Febe Verstraten en Feeke Rensen ontvingen in april 2017 het diploma voor hun deelname aan het Excellentieprogramma.