Onderwijs & organisatie

Leerlingen en mentoren

De leerlingen in de klassen 1, 2 en in de bovenbouw mavo hebben twee mentoren. Zij verzorgen het mentoruur, de weekopening en -sluiting, en geven les in hun eigen mentorklas. De overige bovenbouwklassen hebben één mentor die de leerlingen begeleidt richting hun eindexamen. Mentoren volgen hun leerlingen meerdere jaren, waardoor er een sterke band ontstaat en zij als coach kunnen optreden bij leerhouding, studiekeuze en vervolgopleiding.

Regie-uren

Regie-uren geven leerlingen de kans om zelf regie te nemen over hun leerproces. Ze kiezen vakken waarin ze extra hulp of verdieping willen. Inschrijven gebeurt via Zermelo in week 1 en 2 van elk blok, voor maximaal twee vakken. Na inschrijving volgt de leerling het hele blok de regie-uren voor het gekozen vak. Tussentijds inschrijven of afmelden kan alleen in overleg met de mentor.In klas 1 en 2 kiezen leerlingen minimaal één vak. In de hogere klassen kunnen mentoren een dwingend advies geven voor deelname aan regie-uren in één of meerdere vakken.

Regie-uren zijn bedoeld om maatwerk te bieden: extra ondersteuning waar nodig, verdieping voor wie meer aankan. Zo krijgen leerlingen meer grip op hun eigen leerproces en kunnen ze gericht werken aan hun ontwikkeling.

Inrichting onderbouw

De onderbouw is onderverdeeld in drie teams, bestaande uit 3 of 4 brugklassen, 3 of 4 tweede en 2 of 3 derde klassen. Elk team heeft een twintigtal 5 vaste docenten, die zoveel mogelijk de vakken in hun eigen team verzorgen.

Dit zijn eigenlijk een soort kleinschalige schooltjes binnen de school waarbij er natuurlijk regelmatig teamoverstijgende activiteiten zijn: cultuurdagen, sportdagen, excursies en keuzevakken vinden plaats met de hele jaarlaag of in elk geval met een aantal klassen tegelijk.

Per team zijn er vaste lokalen waar de lessen zoveel mogelijk plaatsvinden.

Dit voorkomt te veel geloop tijdens de leswisselingen en vergroot het gevoel van veiligheid en verantwoordelijkheid, zodat de netheid en de rust binnen de school bevorderd worden.

Welke vakken krijg je in de onderbouw? Bekijk de complete lessentabel in deze PDF.

Inrichting bovenbouw mavo (vmbo-t)

De mavo is een vierjarige opleiding. Na twee jaar basisvorming starten leerlingen in klas 3 met de voorbereiding op hun examen. In klas 4 ronden ze hun schooltijd af met schoolexamens en het centraal schriftelijk eindexamen.

Aan het einde van het tweede leerjaar kiezen mavo-leerlingen een profiel: techniek, zorg en welzijn of economie. Deze keuze hangt samen met de vervolgopleiding die ze willen volgen. De mavo geeft toegang tot niveau 4-opleidingen in het mbo. Veel leerlingen stromen daarna door naar het havo.

Het V-team bestaat uit een vaste groep docenten die het mavo-onderwijs op Jenaplan-wijze vormgeven. Zij werken ook mee aan de ontwikkeling van de Nieuwe Leerweg.

Inrichting bovenbouw havo en atheneum

Vanaf de vierde klassen havo en atheneum wordt gewerkt in profielen. Dit is een vast pakket aan vakken die bij elkaar horen. Daarnaast is het gemeenschappelijk deel voor iedereen verplicht.

We onderscheiden de volgende profielen:

  • Cultuur en Maatschappij
  • Economie en Maatschappij
  • Natuur en Gezondheid
  • Natuur en Techniek.

Naast het profiel en het gemeenschappelijk deel moeten leerlingen een keuze maken voor een profielkeuzevak en voor een of meer keuze examenvakken.

Het maken van keuzes op en na de school wordt intensief begeleid door de mentoren, in samenwerking met de decanen.

De bovenbouw havo en vwo is verdeeld in twee teams: het M-team omvat de leerlingen en hun docenten met een Maatschappijprofiel, het N-team de leerlingen en docenten met een Natuurprofiel. De vaste groep docenten verzorgt zoveel mogelijk de lessen binnen het eigen team. Bekijk de lessentabel (PDF).

Onze docenten

‘Het is niet belangrijk wat je de kinderen leert, maar wat ze ervan opsteken’.

Een goede docent wekt de nieuwsgierigheid van kinderen en roept vragen op waardoor de leerlingen zelf naar antwoorden willen gaan zoeken. Dit is een leidraad binnen het Jenaplanonderwijs, en sluit ook goed aan bij de onze onderwijsvisie waarin veel zelfstandigheid van de leerlingen wordt gevraagd. De docent biedt een breed scala aan lesstof, en biedt dit ook gevarieerd aan, zodat elk kind afhankelijk van de eigen interesse een aansluitingspunt kan vinden. Waar mogelijk wordt vakoverstijgend gewerkt.

Binnen het bestuur werken we samen als Academische Opleidingsschool voor aankomende docenten. Er is een overeenkomst gesloten met het Instituut voor Leraar en School. Elk schooljaar bieden we plek aan stagiaires (leraren in opleiding, 1e of 2e graads) en een aantal kleinere stages. Stagiaires zijn een half jaar verbonden aan de school en geven deels zelfstandig les. Ze worden verspreid over verschillende secties en klassen, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

Nieuwe docenten en stagiaires volgen een inductieprogramma van maximaal drie jaar. Ze krijgen intensieve begeleiding van speciaal opgeleide docenten en sectiebegeleiders, en volgen indien nodig extra training.

De stagiaires  worden gespreid over verschillende secties en zullen ook telkens in andere klassen worden ingezet, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd is.

Nieuwe docenten en stagiaires volgen een inductieprogramma van maximaal drie jaar. Zij worden daarin intensief begeleid door daartoe speciaal opgeleide docenten, een begeleider vanuit de sectie en ze volgen indien nodig nog een specialistische training.

Ook ervaren docenten blijven zich ontwikkelen. Gedurende het schooljaar zijn er studiedagen en scholingsmomenten, deels verzorgd door onze eigen docenten. Zo houden we de kwaliteit van ons onderwijs hoog en blijven we samen leren.