Culturele activiteiten

Recensie en foto's Voordrachtfestival 2019

Recensie Voordrachtfestival SSgN (door Marjolein Pieks, oud-leerling SSgN)

Moeder de Vrouw “hoer of heilige?

De Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) sluit de tweede avond van het Voordrachtfestival 2019 af. Moeders met hun geile gedoe, moeders met hun zorgende ziel, gespreide benen, open harten. Kunst toont graag schoonheid maar ook datgene wat we juist niet willen benoemen of zien. Kunst is het nemen van risico en een poging om taboes te doorbreken. Dit heeft de SSgN goed begrepen.

De spelersgroep van vanavond behelst een overvloed van meiden en is niet bang om de vrouw en het begrip moeder aan de kaak te stellen in plaats van het slechts te vereren en te bezingen. De voorstelling start met een discussie over de moeder als voorbeeld dan wel schrikbeeld. Roos draagt rode duivelshoorntjes. Goed geacteerd, verstaanbaar en overtuigend. Toneelattributen worden bezield, krijgen een stem, changementen zijn dankzij toneelspel van sjouwers onderdeel van de theatervoorstelling. Alles doet er toe, alles mag gezien worden. Een toneelblok wordt bezorgd door een koerier terwijl andere toneelblokken a la slapstick het podium op worden gedragen met een circusdeuntje met live piano.

Zie ik hou van je, hoor eens ik haat je

Werken van Annie MG Schmidt, Herman Gorter, Ingmar Heytze, Rutger Kopland maar ook teksten die door scholieren zelf zijn geschreven zoals enkele dialogen, gedichten en een rap worden knap geïntoneerd. De SSgN keert hiermee terug naar de basis van het Voordrachtfestival; het duidelijk verstaanbaar en overtuigd uitspreken van een tekst. Waar we voorgaande jaren getuige konden zijn van een spetterende revuevoorstelling met een carrousel van dans, cabaret, toneel en zang, richt de SSgN zich dit jaar meer op de eenvoud en zeggingskracht van een tekst . Een ingetogener insteek met meer aandacht voor woord en verhaal. Dat wil niet zeggen dat er niet gedanst, geacteerd of gezongen wordt. De SSgN is zoals altijd veelzijdig, levendig en afwisselend. Moeder de vrouw biedt diverse zienswijzen op het thema.

Supermarktmuziek, rap en echte soul

“Vrouwen aan de macht’, een lied van Babette van Veen, wordt door de hele groep gezongen en er zijn ook zangsolo’s door Sylvia, Maureen, Rinck en Oumy. Rinck brengt een prachtige door hem zelf geschreven rap over zijn overleden moeder en behoort daarmee tot een van de hoogtepunten van de voorstelling. “Ik ga je wat zeggen maar moet ik het zeggen” rapt hij. Ook Oumy die van het lied “This girl is on fire’ (Alicia Keys) op krachtige en ontspannen wijze een aangenaam lied weet te maken met uithalen maar zonder gegil, stemt me hoopvol over de Amerikaanse soul. Eerlijk gezegd hoor ik liever Oumy dan Alicia in het muzikaal assortiment van de supermarkt. Het zou het boodschappen doen voor mij wat rustiger maken en interessanter.

Twee moeders , een vrouw en een danseres

Andere sterren in deze voorstelling zijn met vlag en wimpel acteur en schrijver Wouter die moeiteloos in elke rol stapt en in elke tekst. Zijn relaas over zijn twee moeders getuigt van een brede maatschappelijke oriëntatie en een open (literaire en artistieke) blik op de wereld. Hij zegt geen tekst op maar laat zien wat retorica en drama vermogen. Hij is zijn tekst. Hij is zijn personage.
Overdonderend is ook het theatertalent van brugpieper Africa die tekst en spel een geheel maakt door middel van juiste timings van woord en fysiek. Ze oogt klein en verlegen maar laat een volwassen vrouw zien.
Doortje is meer dan een danseres. Zij is een verhalenverteller, haar kunst grenst aan mime en theater. Haar dramatische gezichtsuitdrukkingen en choreografie geven een schijnbaar onorigineel lied (“You were an angel in the shape of my mom”) een fascinerende en vernieuwende inhoud.

Zwijg me over vrouwen, ze zijn niet te vertrouwen

De SSgN kauwt grondig op inhoud, durft stil te staan bij rotmoeders, irritante vrouwen en achterlijke rotwijven. De spelers zetten stappen om hun mening te uiten en zichzelf te tonen in een thematiek die kwetsbaar maakt en hoge verwachtingen kan oproepen bij moeders en vaders in de zaal die wellicht rekenen op hommages en adoraties. Ja, die odes zijn er wel maar niet zomaar. Er is strijd nodig, woordenwisselingen, rake klappen om de kracht en breekbaarheid van het vrouwelijke te kunnen doorgronden. Er wordt geflirt met fiere jongens die toneelattributen sjouwen en de meiden het podium op dragen. Subtiel wordt hiermee aandacht besteed aan genderrolverdeling en vrouwenemancipatie.
Toneelscènes zitten knap en wervelend in elkaar. Spelers hebben er duidelijk lol in en zijn tegelijkertijd geconcentreerd.

Teksten komen uit scholieren zelf. Losjes en zelfverzekerd acteerspel in een scene over een slaapfeestje. Pubers zetten zich af tegen hun moeder, wat ontaardt in kopieergedrag; de jongeren bekvechten met dezelfde vermanende opmerkingen als hun moeders dat doen. Wanneer een van de actrices per ongeluk een val maakt in een soepel geacteerde scene over vrouwvolk waarbij snorrenmaskers worden gebruikt, wordt er even gelachen waarna moeiteloos en geconcentreerd de scene weer wordt opgepakt.

Complimenten voor de keuze van Nederlandstalige gedichten en liedteksten in deze voorstelling. Hulde aan de regisseurs (docenten Joost Pluim en Marianne Hermans) en de prachtige fotobewerkingen (docent Jeroen Steinmetz) waarbij de gezichten van moeders en hun kinderen verenigd zijn tot een nieuw gelaat dat meisje en vrouw toont in zowel moeder en dochter. En zo mooi ook, de toevoeging van de SSgN-dansers in een festival rondom voordrachtskunst. Hoe woorden kunnen dansen, stilte beweegt en theater versmelten kan met mime.
Tekst: Marjolein Pieks
 Foto's: Heyta en Willem Melssen
Media