Gezond en duurzaam

In 2021 ontving het Ecoteam van de SSgN het bronzen certificaat van Eco-schools en precies een jaar later is het zilveren certificaat 'in the pocket'. Dit betekent dat we de eerste stappen richting het behalen van de Groene vlag succesvol afgerond hebben. Al bijna 3 jaar zet een groep  leerlingen, inmiddels zo'n 25 uit verschillende jaarlagen zich in voor een duurzamere school.

Aan het begin van het traject zijn we aan de slag geweest voor een groener en klimaatbestendiger schoolplein. Prachtige bloembakken én een ondergronds waterreservoir waren het gevolg. Afval was het tweede speerpunt dat door de leerlingen gekozen werd. In overleg met school, de afvalverwerker en groene projecten zoals de Plasticstraat werd gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Inmiddels hebben we onze eerste gescheiden afvalbakken staan!
Daarnaast vinden leerlingen voeding een belangrijk onderwerp. In samenwerking met de kantine zal er gezocht moeten worden naar een goed, duurzamer aanbod voor onze school.

Heb je interesse om meer van de activiteiten van het Ecoteam te zien? Volg ons dan vooral via @ecoteamssgn op Instagram!

Lees hier het auditrapport Zilver.

GSA

We vinden het op de SSgN belangrijk dat iedereen hier op school de vrijheid heeft om te kunnen zijn wie ze zijn, zonder dat ze zich daarvoor hoeven te schamen of te verantwoorden.

Daarom hebben we op de SSgN een GSA, dit staat voor Gender and Sexuality Alliance.  De GSA is een gezellige groep scholieren van verschillende seksuele oriëntaties, sekses, gender identiteiten en gender expressies die geregeld bij elkaar komen. Kortom, de GSA is er voor iedereen!

Op de SSgN wordt de GSA begeleid door Anniek de Pril, Jitske Lotstra en Pjotr Boers. Wil je een keer komen kijken, laat het ons weten, je bent welkom! Je kunt ons bereiken via de mail: gsa@ssgn.nl en we hebben ook een instagrampagina.

Inzamelbak in gebruik genomen

Na weken driftig zagen, schuren en schilderen, heeft het Ecoteam eerder deze week de statiegeldinzamelbak afgerond en is deze gisteren, 19 april, in de pauze feestelijk gin gebruik genomen.

Met de komst van de bak hopen we het afval in de school te verminderen én halen we geld op voor de aanschaf van planten. Met alle opbrengst t/m vrijdag 12 mei schaffen we de eerste plant(en) aan die we symbolisch gaan plaatsen voor Wereld Plantendag op 18 mei. Dus zie je ergens een statiegeldflesje of -blikje slingeren: deponeer hem in onze bak!

Paarse vrijdag 2023

Doe mee met het Ecoteam!

Hoofd vol groene ideeën? Hand uit de mouwen voor duurzaamheid? Hart voor milieu? Volg ons Ecoteam op Instagram.

Ecoteam in beeld