Wat is de meerwaarde?

De meerwaarde van het cultuurprofiel vertaalt zich duidelijk in de onderwijspraktijk.
  • Talenten van leerlingen worden actief opgespoord en ontwikkeld.
  • Leerlingen kunnen examen doen in alle expressievakken. Dat is in Nederland vrij uniek.
  • Drama, muziek, beeldende vorming, tekenen, dans en multimedia staan op de vaste lessentabel in klas 1 en 2.
  • Leerlingen met extra talent kunnen kiezen voor een van de plusklassen of kunnen ingezet worden als assistent licht en geluid bij de podiumoptredens.
  • Er zijn veel mogelijkheden voor podiumoptredens en presentaties, zowel binnen de lessen als daarbuiten. Onder andere weeksluiting, Open Podium, Soirée, voordrachtfestival, Stagenight tijdens de uitwisselingen, Winterfair en Zomerfeest.
  • Naast expressievakken geven ook de weekopening, de talen, filosofie, geschiedenis en maatschappijleer bewust culturele vorming en worden in verschillende jaarlagen musea bezocht.
  • Er is veel aandacht voor internationale cultuur: projecten en cultuurdagen, internationale uitwisselingen en één of meerdaagse stedenreizen naar het buitenland.

15 jaar Cultuurprofielschool

De SSgN is een van de eerste Cultuurprofielscholen van Nederland.
Cultuur zit diep verankerd in het DNA van onze school, elke leerling in elke jaarlaag en op elk niveau komt in aanraking met kunst en cultuur.

Vanaf leerjaar 1 zijn er ruime mogelijkheden voor het ontwikkelen van talent op het gebied van kunst en cultuur. In de eerste twee jaren krijgen leerlingen les in alle kunstvakken en kunnen zij tijdens cultuurdagen en in diverse projecten, zowel buiten de lessen om als tijdens de reguliere uren hun talenten verbreden en verdiepen. Daarnaast is het voor leerlingen uit alle jaarlagen mogelijk om mee te doen aan een van de creatieve Masterclasses. Deze worden buiten het curriculum maar binnen schooltijd verzorgd door eigen docenten.

Vanaf klas 3 kunnen de leerlingen maximaal 2 kunst (examen-) vakken kiezen. Bovendien staat klas 3 in het teken van de internationale uitwisselingen: 10 dagen kennismaken met de eigen cultuur door de ogen van een buitenlandse leerling en vervolgens 10 dagen op tegenbezoek in een ander land. Daarvan leer je meer dan 10 jaar in de schoolbanken! We werken veel samen met verschillende culturele organisaties en professionals en leerlingen staan geregeld op het podium in onze eigen aula, poppodium Doornroosje, de Lindenberg of de Stadsschouwburg.

Leerlingen kunnen op alle niveaus examen doen in ieder kunstvak. Elk jaar zetten de leerlingen van zowel mavo, havo als vwo een eigen toneelproductie op de planken, vaak zelf geschreven en in samenwerking met leerlingen die een van de andere kunstvakken als examenvak hebben. Dat is best bijzonder en daar zijn wij heel trots op.