ICT & robotica

Heb je altijd al je eigen robot willen bouwen? Zoek niet verder! Tijdens de master robotica leer je stapsgewijs te programmeren en elektronische circuits te bouwen. Met behulp van het verschillende computerprogramma’s leer je programmeren door je eigen game te maken. Dit kun je zo complex maken als je zelf wilt. Later leer je je eigen robot te bouwen. Geen project is te gek en (bijna) niets is onmogelijk!

Bouw je eigen gamecontroller, telefoonbestuurbare auto, volautomatische plantenkas, een zelfrijdende robot of kom met je eigen te gekke idee! Een onderdeel van de master robotica is deelname aan de FirstLego League. Je bouwt met een team je eigen LEGO robot en doetmee aan de regiofinale. Voltooi in 2,5 minuut zoveel mogelijk missiesmet jouw zelfgemaakte robot en win! Wie weet mag je doornaar de Benelux-finale, Europese finale of zelfs de wereldfinale in Houston of Detroit!

Workshop Drone

Vrijdag 10 juni hebben drie enthousiaste studenten, onder wie oud-leerling Joris, van Fontys Hogeschool uit Eindhoven een spectaculaire workshop over drones georganiseerd. Vanuit hun studie mechatronica hebben ze leerlingen van de plusklas Robotica en bovenbouwleerlingen met Informatica in hun pakket geleerd om drones te programmeren.

Het doel was om de drone autonoom een hindernisbaan te laten afleggen. Zowel studenten als de leerlingen zelf waren blij verrast met de programmeervaardigheden van onze leerlingen. Desalniettemin bleek het toch lastig om de drone precies te laten doen wat zij wilden.

Uiteindelijk hebben Victor (4Ab) en Florian (4Hf) de hoofdprijs in de wacht gesleept.

Regiofinale Lego League

Zaterdag 9 april deed het Lego League Team van de RoboticaPlusklas mee aan de regiofinale. Die werd gehouden in het gebouw van de HAN in Nijmegen. De deelnemende teams streden om een plaats in de Beneluxfinale.

Het thema van de wedstrijd is vervoer en bestaat uit twee onderdelen: de robot moet een bruggetje openen en een aantal vrachtjes kunnen verplaatsen. De teams krijgen vier kansen waarvan de beste drie tellen.
De tweede opdracht is een onderzoek naar een maatschappelijk probleem rondom vrachtvervoer wereldwijd. 22 teams uit basis- en voortgezet onderwijs deden mee, waaronder het team SSgN bestaande uit 8 jongens en één meisje.

Helaas hebben zij niet gewonnen. De robot was voorzien van een kleurensensor om zijn weg te vinden maar hij raakte helaas in de war door de gekleurde lampen waardoor hij telkens verkeerd reed.

Zes maanden hebben ze gewerkt aan de robot en het programma. Alles moet geprogrammeerd, de robot heeft geen afstandsbediening. Het was volgens de leerlingen heel leuk om mee te doen en een aantal van hen wil zeker door in de robotica of elektronica.

Master Robotica