Tekenen

Je fijne motoriek ontwikkelen, goed leren kijken, jezelf kunnen uiten, leren experimenteren: het vak tekenen heeft een meerwaarde. In klas 1 krijgen leerlingen 2 uur per week tekenen. In klas 2 is dit 1 uur per week. Dat hier in klas 1 meer tijd voor wordt gemaakt heeft te maken met de nog beperkte motorische ontwikkeling waar nog sprake van is op die leeftijd.

Vanaf klas 3 is tekenen één van de creatieve vakken waar leerlingen uit kunnen kiezen. Aan de hand van onderwerpen, zoals portret, modeltekenen, structuur, kleur, perspectief etc., leren leerlingen steeds aandachtiger naar de wereld om hen heen te kijken.

Bij ieder onderwerp leren ze met nieuwe technieken en materialen te werken. Dit oefenen ze bij het maken van een oefenopdracht en passen ze vervolgens op hun eigen manier toe bij het maken van een hoofdopdracht. Daarnaast krijgen de leerlingen zowel individuele als groepsopdrachten. De opdrachten zijn creatief en ook eigentijds. Door middel van materiaalbeheersing en zorg dragen voor je werk leert de leerling zelfstandiger te worden. Bij de beoordeling van praktisch werk is het laten zien van vooruitgang het belangrijkste! Naast de lessen staan er ook uitstapjes, zoals een bezoek aan een museum, op het programma.

Tekendoos