Speerpunt Cultuur en Cultuurprofielschool

Cultureel programma

De vele culturele activiteiten die op school door het jaar heen plaatsvinden, vind je op deze pagina. Kijk regelmatig voor de meest recente informatie, foto's en recensies.
Helaas is in de coronajaren 2020 en 2021 heel veel niet doorgegaan.

Cultuurprofielschool

Culturele en expressie-ontwikkeling van leerlingen hoort bij de centrale doelstellingen van de school, wat onder andere blijkt uit een breed aanbod van expressievakken - elk vak kun je ook als examenvak kiezen - , een groot aanbod van culturele en multiculturele activiteiten binnen en buiten de lessen, samenhang - ook met niet-expressievakken - en formatieruimte voor aansturing, coördinatie en activiteiten.

Lees hier meer over de SSgN als Cultuurprofielschool

Filmeducatie op de SSgN

"Met een directie die er hart voor heeft, hoef je er niet voor te vechten"
Onder deze titel verscheen een artikel bij het Netwerk Filmeducatie en Filmmuseum Eye.
Op de SSgN, een Jenaplanschool in Nijmegen, kunnen leerlingen examen doen in film, van mavo tot vwo. Docent ckv en beeldend Sophie en rector Marcel leggen uit hoe film in het curriculum van de school is verankerd.
Lees het artikel hier>>>

Bekijk de Cultuurvleugel

Theaterzaal SSgN 2020

Nieuwbouw cultuurvleugel

In februari 2020 hebben we een nieuw deel van de cultuurvleugel in gebruik genomen. Een professionele theaterzaal, een fraai danslokaal en een multifunctioneel handvaardigheidlokaal zijn het gevolg van een ingrijpende verbouwing die sinds de zomervakantie heeft plaatsgevonden. Met deze nieuwe vleugel kunnen wij ons cultuurprofiel nog duidelijker uitdragen.

Als eerste Cultuurprofielschool van Nijmegen bieden wij nu alle creatieve vakken als examenvak binnen alle afdelingen, ook het vak dans.

De SSgN is al jarenlang een school waar cultuur en expressie hoog in het vaandel staat. De lokalen en dan met name de dramalokalen in het souterrain, stamden echter nog uit de begintijd van het schoolgebouw en waren eigenlijk niet meer geschikt voor lessen. De ingang lag in de fietsenkelder, het was altijd een beetje een ondergeschoven gedeelte van het gebouw. Dat is nu wel anders.

De theaterzaal staat als een zelfstandige uitbouw aan de zuidzijde van het gebouw. Binnen blijkt de zaal een extra hoog plafond te hebben en een fraaie uitschuifbare tribune die plaats kan bieden aan zo’n 100 toeschouwers. De entree van de zaal ligt aan een cultuurplein waaraan ook een aantal studio’s, een gecombineerd drama- en danslokaal, een schmink- en kleedruimte en niet onbelangrijk het handvaardigheidlokaal liggen. Hier kunnen ook de attributen en decorstukken worden gebouwd door leerlingen, waarmee een mooie vakoverstijgende samenwerking tussen de verschillende vakken wordt gecreëerd.

Dit is een mooie aanvulling op het toch al uitgebreide creatieve aanbod van de SSgN.

UIT-bureau

Wil je na je school een opleiding doen in de kunst- en cultuursector? Wil je een dag meedraaien op een toneelschool of kunstacademie? Of ga je misschien een profielwerkstuk maken met een onderwerp binnen kunst en cultuur en heb je hier informatie of contacten voor nodig?

Wil je weten wat je allemaal kunt doen op het gebied van kunst en cultuur? Heb je zin om naar een concert te gaan? Wil je een theatervoorstelling bezoeken of ben je op zoek naar een leuk museum of een interessante tentoonstelling? Wil je weten welke films er draaien in de bioscoop?

Op al deze vragen zijn de antwoorden te vinden in het UIT-bureau. Daar vind je tevens veel informatie over het culturele aanbod, zowel binnen de school als buiten de school.

In het UIT-bureau kun je ook informatie krijgen over allerlei cursussen en workshops op het gebied van kunst en cultuur. En over vervolgopleidingen zoals kunstacademie, theaterschool, conservatorium of dansacademie.

Cultuuraanbod

Elke leerling krijgt op onze school met cultuur te maken. Vanaf de brugklas staan er wekelijks cultuurvakken in het rooster (tekenen, beeldend vormen, muziek, dans, drama, multimedia). We bezoeken musea, gaan naar voorstellingen en films en organiseren cultuurreizen. Op school is er daarnaast een breed aanbod aan activiteiten zoals weeksluiting, open podium en verschillende vieringen. Ook is het mogelijk om actief deel te nemen aan festivals en podiumoptredens buiten de school.

Voor leerlingen die meer verbreding en verdieping zoeken is er een keuze uit diverse Masterclasses. Voor de cultuurdagenwerken samen met externe cultuurinstellingen als De Lindenberg, LUX, Hubert, ArtEZ en diverse musea.

De school beschikt over een professionele theaterzaal, een dansstudio, een mediatheek, een podium in de aula, een muzieklokaal met aparte muziekstudio's, een multimedialokaal met geavanceerde apparatuur en ruime goed uitgeruste lokalen voor tekenen, beeldend vormen en techniek. In de gangen en op de pleinen is ruimte ingericht voor wisselende exposities van het werk van leerlingen.