Thuis in Europa

Onze maatschappij wordt steeds internationaler en daarom beginnen wij ook vanuit kansengelijkheid al vanaf de brugklas met projecten over Europa. Het kernpunt van internationalisering is om leerlingen vertrouwd te maken met Europa, hen voor te bereiden op hun Europese burgerschap en hun blik te verruimen.

Dit resulteert in jaarlaag 3 in een intensief uitwisselingsprogramma met verschillende Europese partners. Leerlingen uit zowel de havo/vwo- als de mavo-klassen nemen hieraan deel. Hierbij wordt elke klas gekoppeld aan een buitenlandse partnerklas en krijgt elke leerling tijdens de inreis een buitenlandse gast in huis. Deze fase van het project vindt gezamenlijk plaats zodat ook de diverse buitenlandse partnerscholen kennis maken met elkaar. Het tweede deel van het project speelt zich af in het buitenland waarbij onze leerlingen bij hun partner te gast zijn. Letterlijk thuis in een ander stukje Europa.

In de bovenbouw wordt de kennismaking met Europa voortgezet in 2-daagse stedentrips naar Berlijn, Parijs en Londen en 5-daagse studiereizen naar Nice, Rome en Weimar.

Omgeving dichtbij

De nabije omgeving verkennen wij regelmatig. We halen sprekers, maatschappelijke projecten, het landelijke en regionale nieuws de klas in en trekken erop uit naar musea en steden. Zo verbreden we ook langs die weg het blikveld van de leerling.

Samenwerking

Wij omarmen de omgeving als kans om te samen te werken en levensecht te leren binnen ons onderwijs (zie ook Koersplan). Zo werken we samen met andere scholen voor PO en VO, met vervolgopleidingen van ROC Nijmegen, de HAN, ArteZ, de Radboud Universiteit, zogenaamde onderwijs hotspots en bedrijven.